With One Foot in Hollywood
Estonian Daily Business With
One Foot in Hollywood
Summary in the Delfi News Estonias
Ticket to Hollywood — $1 miljon
February 3rd, 2005
Airi Ilisson
(hopefully English available soon)
Juhul, kui eestlased paneksid mängu 12 miljonit krooni, lubab Hollywoodi
tipp-produtsent Anne Marie Gillen edendada kolm Eesti-teemalist filmi.
Los Angeleses tegutseva Entertainment Business Groupi arendus- ja produktsioonipresidendi
Gilleni huvi Eesti vastu tekkis seal üheksa aastat elanud ja õppinud
filmireissööri Jaanus Silla kaudu.
Nimelt saatis Silla talle kui heale tuttavale mõned Ilmar Raagi sulest
jaanuari algul ajakirjanduses ilmunud mõtted, mille kohaselt soovivad
eestlased arendada oma riiki kui sobivat filmimispaika ja luua tugevat tööstuskeskkonda.
Kaks nädalat tagasi vastas Gillen, kelle tehtud tööde hulka kuulub
täispikkadest mängufilmidest Green Fried Tomatoesi peaprodutseerimine,
et on nõus.
Gillen pakkus välja, et kui ta saaks kasutada 12 miljoni krooni suurust
fondi, siis arendaks ta kolm Eesti-teemalist ja/või vähemalt osaliselt
Eestis filmitud filmi, kasutades seejuures võimalikult palju siinseid
loovisiksusi ja filmimehi. Osa filmide tulust paneks ta kõrvale Eesti
filmitegijate koolitamiseks.
Niisuguse stuudiosüsteemi kaasamisega ei saa eestlased Gillenile peale
suruda, et tegemist peaks olema just Ümera lahingu või
Edasi, Kentuki poisid filmiga. Küll saaksid võimalikus
projektis osalejad talle nõu anda parimate tulemuste saavutamiseks.
Suurstuudio nõusolek
Eesti teemat ja teost ei saa ultimaatumina ette seada, sest suurstuudio peab
filmi levi korraldusega nõus olema, vastasel juhul on kogu ettevalmistus
asjatu. Sellepärast pakkus Gillen, teades, milline kümnest suurstuudiost
mis laadi teose ja tehingu aktsepteerib, suurstuudiole ideed enne stsenaariumi,
anri või romaani lõplikku valikut. Hiljem kaasataks üks
või mitu tööstuse stsenaristi, kes hakkavad tegutsema koos
mõne Eesti kirjaniku, ajaloolase või eksperdiga.
Ka filmiekspert Ilmar Raag tõdeb, et 12 miljoni investeerimine ei pruugi
veel sõnaõigust kaasa tuua. Antud lähenemises on realistlikku
arusaamist suurest filmiärist, kiidab aga Raag.
Kui Eesti utoopilise 12 miljoni kroonise arendussumma leiaks ja investeeriks,
võib samuti üheks nendest kolmest valitavast filmist olla juba levi
osas heakskiidu saanud Hollywoodi stsenaarium. Ning et Gillenil on parajasti
filmitriloogia The Runelords arendamine lõppjärgus,
võiks ta otsustada seda filmida ja toota võimalikult suures ulatuses
Eestis. Sellest on mul mitmel korral temaga juttu olnud, kinnitab
Silla silmade särades. See oleks sama hea, kui tuua Eestisse näiteks
Sõrmuste isanda filmimine.
Jaanus Silla tundub oma utoopiliste mõtetega pisut teisest maailmast.
Ent kodumaised filmieksperdid peavad teda arvestatavaks tegijaks.
Viimased viis aastat on laiemale avalikkusele tundmatust Tartu elanikust Silla
püüdnud Eestit Hollywoodi filmimaailma suunas lükata. Ta usub
nimelt, et filmid võivad teha ka Eesti maailmas nähtavaks ja vajalikuks.
Film on uudis riigist, selle rahvast ja kultuurist. Filmidega saab hoida, taastada
ja muuta mainet ning seda on Ameerika Ühendriigid osavalt ära
kasutanud. Selle eeskujul saaks ka Eesti oma ajalugu selgitada ja end mitmekülgselt
reklaamida.
USA mängufilmide tootmise süsteem on teatud mõttes kaheldamatult
teistest riikidest kaugel ees. Olles kujunenud üleilmseks majandusmehhanismiks,
mille käigukastist võib puududa just Eesti hammasratas, selgitab
Silla.
Rahastamise taga
Küsimus oli, on ja jääb eelkõige rahastamise taha. Gilleni
tegutsemismudel on selline, kus tootvasse firmasse on investeeritud 12 miljonit
krooni, et arendada stuudio alltöövõtjana kolm filmi. Sellest
on plaanitud tagastada ühe aasta jooksul 120%, investorile kuulub samuti
10%-line osalus nendes filmides kolme aasta vältel.
Iga filmi produktsiooni eelarve peaks olema 240720 miljonit krooni. Selle
raha paneb välja meelelahutustööstuse pank, ja kuna pangad ei
lähe kunagi riski peale välja, ei ole see produtsendile sellest punktist
edasi enam märkimisväärse riskiga ettevõtmine. Filmitööstuses
aastaid tegutsenud Gillen tunneb seda masinavärki hiilgavalt. Kui tema
seab paika hammasratta, mida Eesti õlitab, siis kepsu paneb kolvis liikuma
juba tööstuse enda kütus.
Must-valged arvud
Milleks filmitööstusesse investeerida? Arvud näitavad, et filme
toodetakse kasudega. 2004. aasta USA ja Kanada kinopiletitelt teeniti 109,6
miljardit krooni, veelgi aasta varem 109,1 miljardit.
Kinopiletid on vaid üks filmi puhul müüdavatest meediaõigustest.
Ei saa unustada kaabel- ja võrgutelevisiooni, videot, videomänge,
internetti, samuti kirjandusteoseid ja palju muid võimalusi filmilt kasu
teenida. See on vaid algus, tööstuse parimad aastad on veel ees: tehnika
areneb kiiresti, stsenaariumid muutuvad aina köitvamaks ning paljutõotavad
suurturud nagu Hiina, India ja mitmed Ladina-Ameerika riigid alles paotavad
oma ust.
Võib arvestada, et meediaakendest teenitav kogutulu on viiekordne. Sellest
lähtudes oli USA filmitööstuse eelmise aas-ta kogukasum 548 miljardit
krooni. See number on kindlasti mitu korda suurem. PricewaterhouseCoopers teatas
oma raportis juba 2001. aasta suvel, et meelelahutustööstuse kasum
2005. aastal tõuseb koguni 14,4 triljoni kroonini. See on aga juba laiem
haare, kus on kaasatud muusika, spordiülekanded, ajakirjad ja muu.
Ameerika filmitööstus edeneb soodsalt isegi majanduslikult raskel
ajal, sest järjest kasvab inimeste vajadus põgeneda reaalsusest
tingitud stressist. Rahva janu meelelahutuse järele on sama suur kui janu
kuumal suvepäeval.
Kuigi see janu eksisteerib iseenesestki, suurendatakse seda veel pidevalt mitmekümnete
meediaakende loomisega igale filmile. Et luua tõelist janu Eesti järele,
tuleb kaasata rahvusvahelise filmitööstuse ressursid, mille mitmesaja
miljoni krooni suurune eelarvefinantseering kindlustatakse iga filmi jaoks stuudio,
panga, õigusbüroo ja tarnetagatise süsteemis, juhul kui teatud
arvu filmide arendamine finantseeritakse ise. Ainult nii saab kindel olla ettevõtmise
ohutuses ning arvestada investeeringutesse paigutatud raha tagasisaamise ja
tulu teenimisega.
Praegu on siiski tegemist täieliku utoopiaga. Kust oleks Eestil võtta
need alustamiseks vajalikud 12 miljonit? Kuid samas Peter Jacksoni Sõrmuste
isanda näol sai tõeks Uus-Meremaa utoopia. Sõrmuste
isand milline kaubamärk! Milline reklaam riigile! Samasugune
mainekujundusabi kuluks ära ka Eestile, usub Silla.
Eesti on olnud liiga kaua suurest maailmast ära lõigatud. Siin pole
ka Austraalia-sugust lähinaabrit, kes oma maksusoodustustega suurstuudioid
soojale mägismaale tootma meelitaks. Samas arvab Silla, et unistada ju
võib. Ehk ilmub välja siinne Peeter Jaakson, kelle abiga leitakse
Eesti kaardilt üles, et see väike riik hakkaks eksisteerima ka filmimaailma
jaoks.
Jaanus Silla
Lõpetas 1990. aastal Tallinna 2. tehnikakooli fotograafia
erialal, 1997 sai Brigham Young Universityst bakalaureusekraadi filmireissööri
erialal.
19992000 läbis UCLA Law Schooli kursuse, jätkates
BYU õpinguid filmitööstuse seadusloome alal.
On töötanud Los Angelese, Eesti ja Utah filmitööstuses.
Lühifilm Mr Callophor võitis 1996. a Boisei filmifestivalil
esikoha. Filmis PBS P.O.V. soovil materjali kommunismi lagunemisest Eestis.
Samuti on ta arendamas mitut filmiprojekti. Tal on kogemusi filmi tootmisfirma
ülesseadmises suurstuudio alltöövõtjana Ameerika Ühendriikides.
Anne Marie Gillen
Anne Marie Gillen on Entertainment Business Groupi (EBG) arendus-
ja produktsioonipresident. Tal on pikaajaline kogemus suurkino filmide ja televisiooni
arendamises ning ta omab tihedaid suhteid paljude stuudiote, rahvusvaheliste
levitajate, produtsentide ja näitlejatega.
Enne EBG-ga liitumist töötas Gillen Morgan Freemani firmas
Revelations Entertainment tootmisdirektorina. Ta juhatas strateegilist finantseerimist
ja Revelationsi projektide levitamist. Revelationsis töötamise ajal
tootis ta filmi Along Came the Spider Paramountile, ning arendas
Port Chicago Mutiny NBC Networksile. Samuti edendas ta iseseisvalt
finantseeritud ja produtseeritud Under Suspicioni, kus peaosades
Morgan Freeman ja Gene Hackman, firmale Sony Pictures.
Enne tööleasumist Revelations Entertainmentis oli Gillen
Electric Shadow Productionsi tegevdirektor ja juhataja. Ta oli ka Electric Shadow
finantseeritud esimese täispika mängufilmi Green Fried Tomatoes
peaprodutsent. See linateos tehti Universalis ja seal osalesid filmitähed
Kathy Bates ja Jessica Tandy. Green Fried Tomatoes teenis maailma
kinodes 2,4 miljardit krooni, sai kaks Oscarit ja kolm Kuldgoobust.
EBG
Klientideks suured filmilevifirmad
Entertainment Business Group (EBG) on konsultatsioonifirma, mis
on spetsialiseerunud äri planeerimisele ja finantseerimisele ning globaalse
levi võimaldamisele oma iseseisvate produtsentide, pankade ja erafinantseerijate
kaudu. Ettevõtte põhikliendid on keskmised ja suured iseseisvad
produktsioonifirmad ja pikaajalise kogemusega üleilmsed filmileviettevõtted.
EBG lähtub oma teenuste pakkumisel täielikult samadest
äripõhimõtetest ja tegutsemisviisidest, mida kasutavad oma
töös filmitööstuse edukaimad tegijad, stuudiod, rahvusvahelised
levitajad ning meelelahutustööstust rahastavad pangad.
Nende teenuste abil toimub iga globaalse filmiprojekti põhjalik
ja läbimõeldud kavandamine, mis hõlmab filmi arenduse ja
produktsiooni rahastamise, samuti meedia ning filmiga seotud toodete õiguste
müügi.
EBG teeb selliste filmide arendust, produktsiooni ja levitamist,
mille produtsenditulu ja produktsioonikulu suhe on vähemalt 2 : 1. Sellise
põhimõtte kindel järgimine tagab, et iga film levib välisturgudele
ning teenib kasumit.
Jaanus Silla väitel arendatakse Entertainment Business Groupi
esindus vajadusel ka Eestis välja.
Kommentaarid
Ilmar Raag, Filmispetsialist, ETV juhatuse esimees:
Suurstuudiod ei suhtle võõrastega
Antud lähenemises on realistlikku arusaamist suurest filmiärist.
Kõige aluseks on, et tänapäeval finantseeritakse filme harva
ühest allikast, kuna riskid on liiga suured. Kuna ainsaks ülemaailmset
filmilevimist garanteerivaks masinaks on Hollywoodi stuudiosüsteem koos
kõigi oma erinevate harukontoritega, siis on peamised reeglid väga
lihtsad. Esiteks ei suhtle suurstuudiod üldjuhul inimestega, keda nad ei
tea. Risk sattuda petturite otsa on selleks liiga suur.
Marie Anne Gillen kuulub kahtlemata sellesse ringi, keda aktsepteeritakse A-kategooria
(st esimese suurusjärgu) projektide kõnelustes. Muidugi ei ole ta
veel Hollywoodi esikümne produtsendi hulgas.
Senikaua, kuni Hollywoodi investeerida nende mõistes väikesi summasid
a la miljon dollarit, mis on hajutatud erinevate projektide peale, on risk finantsiliselt
suhteliselt väike.
Tiina Lokk, Pimedate Ööde filmifestivali juht:
Asjal võib olla jumet
Kui see oleks puhtalt Eesti stsenaariumi järgi tehtud ja ameeriklane garanteerib
levi, siis oleks võib-olla asjal jumet.
Arvan, et investorid ei jää oma rahast ilma, kui just tegu pole aferistiga.
Kas nad nüüd sellega roppu moodi teenivad, on iseküsimus.
Eestile tuleks niisugune investeering vaieldamatult kasuks. Sest mis on meie
filmide suurim häda? Meil puudub levi infrastruktuur. Kui on garanteeritud
kas või minimaalne levi Ameerika turul, siis on loomulikult see 12 miljonit
ikka võimalik tagasi saada. Kas ja kui pika aja peale ta 50 või
90 miljonit krooni tagasi toob, on iseküsimus.
Peeter Rebane, meelelahutusärimees:
Eesti kindlalt tagaplaanil
Riikide kohta pole kuulnud, kuid samas on tavaline, et näiteks Coca-Cola
maksab teatud summa, et tema kaubamärk korraks filmist läbi käiks.
Suuremaid riske on investeerida filmitootmisse. Ütleme nii, et mina oma
raha ei investeeriks, on kindlamaid kohti. Aga see sõltub riskivõtmise
soovist.
Ja teistpidi, kuidas Eesti riik toetaks rohkem välisproduktsioonide toomist
Eestisse. Enamik riike pakub maksuvabastusi või lausa subsiidiume selleks,
et Hollywoodi tootjad tuleksid ja teeksid filme. Näiteks Lätis-Leedus
selline tegevus aina elavneb, inglased ja ameeriklased filmivad Leedus juba
aastaid seebiseriaale. Eesti on kindlalt jäänud tagaplaanile.
|